30. ledna 2012

Domeček pro Žížaláka - střih a návod

Žížalák začal mít domečkové období. Stále mi vyklízí hrnce z kuchyňské linky a schovává se tam. Takže nápad na domeček byl na světě.









A protože vlastníme i skládací tunel z Ikei - tedy starší verzi, která má na konci ještě provázky na přivázání, bylo na snadě to spojit do jednoho.


Domeček mi ležel v hlavě dlouho. Jak velký - vysoký, široký,  z čeho, a jak to všechno poskládat, aby to drželo, bylo funkční a zároveň lehké a bezpečné.


Napřed vznikl papírový model 1:10 - abych si ujasnila proporce a rozměry. Chtěla jsem ho vyfotit, ale Žížalák ho právě rozcupovat a částečně snědl. To daň za to, že si dovolím přes den něco dělat na počítači.


Základem pro mne byla matrace z ohrádky, kterou už nepoužíváme. To aby bylo v domečku měkko. Je to molitan 5 cm a ušila jsem na něj prací potah. Matrace měla 85x85. Takže o základně  bylo rozhodnuto. Domeček má výšku 130 cm, dole čtverec 85x85, nahoře se zužuje na 50x50 a jde do špičky. V horním čtverci i poklopu na vchod do tunelu je dřevěná kulatina průměr 10mm.
Průlez na tunelu jsem ladila podle poloměru tunelu a pořídila na něj i krytku, aby se dal tunel schovat a domeček měl "únikový východ".
Vepředu se zapíná na zip a stěny se dají srolovat ke stranám a uvázat na mašličky. Stejně tak se dá srolovat i krytka tunelu.




Pokud si budete chtít domeček vyrobit, potřebujete následující:


- látku (plátno a pod) na bočnice. Spotřeba materiálu závisí na tom, jestli je to jednobarevné a nebo má látka vzor - podle toho budete stříhat. Já jsem použila závěsy z Ikei (ovšem ze slevy za 199,-) Spotřebovala jsem je v podstatě celé - na boky a dno. (čili 6m š. 120)
- červenou látku na střechu - š. 140 stačilo kolem půl metru, ale nepřeměřovala jsem
- čtverec 50x50 na krytku tunelu
- čtverec 90x90 na dno + cca 10 cm přesah aby se dal přišít zip
- vatelín na dno 90x90
- laminovaná kočárkovina na dno 90x90 (aby se stan dal postavit na mokrou trávu a nenavlhal). Dá se vynechat a nebo nahradit jiným materiálem. 


- lemovací gumička na olemování tunelu

- mašličky na zavázání dveří, krytky tunelu a pod.
- metrážový zip cca 2,5 m (ale jedna strana vám cca 90 cm zbyde)
- knoflík a provázek na upevnění úchytu ve špičce střechy
- dřevěné kulaté tyčka průměr 10mm na výztuhu střechy a krytky tunelu (6x50 cm)
matrace z ohrádky s potahem (drží pevně tvar spodku domečku)  
Takže zde je střih v rozměru 1:10

Postup:
1. vystřihněte všechny části - střechu, bočnice, dno, krytku tunelu.



2. na jednu z bočnic udělejte kruh a olemujte ho lemovací gumičkou. Důležité! šikmý proužek nestačí, musí to pružit. (Vyzkoušeno, vypáráno)


3. našijte stužky na přivázání tunelu (ten náš má průměr 45cm a stužky má 3)


4. olemujte čtverec na krytku tunelu, nahoře i dole udělejte tulýlek na zastrčení tyčky. Přišijte nad díru. Nezapomeňte na mašličky, které krytku budou držet nahoře srolovanou
tím je jedna bočnice připravená


5. připravte si vchod - bočnici rozřízněte na půl a našijte metrážový zip do L na každou stranu. Navlékněte jezdec a zapněte střed. Pro jistotu zatím upevněte konce zavíracími špendlíky


6. sešijte všechny bočnice. Nezapomeňte na stužky, kterými budete uvazovat otevřené dveře
7. připravte si dno - laminovanou kočárkovinu, doprostřed vatelín a nahoru bavlnu. Sešijte k sobě a posléze přišijte k bočnicím. 




8. Pozor, u vchodu ještě přidejte před sešitím lištičku 10 cm, na kterou přišijete jednu půlku zipu, který vám zbyl.
Sešívala jsem šev směrem  dovnitř. Na jezdce přidejte mašličky



9. A teď střecha. Sešijte všechny díly do špičky.


10. sešijte s bočnicemi, ale švem ven!!!! Poté udělejte další šev směrem dovnitř a vytvořte tunýlek pro tyčky.


11. a už finišujeme. Doprostřed špičky střechy uděláme dipi dírku, vtáhneme provázek, ne kterém bude domeček viset. Zespodu dáme knoflík, kterým provázel provlečeme, aby se to netrhalo. (Uvidím, jak se osvědčí, dávala jsem provázek dvojitě a když se t bude trhat nastavím ho až na rohy bočnic a střechy a přivážu k tyčkám).


12. Do tunýlků navlečeme tyčky - dvě do krytky tunelu a 4 mezi střechu a bočnice.


A můžeme jít stavět - pak přidáme ještě matraci, ta udrží tvar spodku domečku. Náš domeček je trochu nakřivo, bo se nám ho nepodařilo umístit přímo pod hák, který už máme navrtaný do stropu. 
Pro využití na zahradě doporučuju přidat poutka na kolíky.



3 komentáře:

  1. no proste parada! zizalakovi zavidim, ja bych se uz do domecku nevmestnala.. :-( a strasne se mi libi ta latka puntikata na te matraci!

    OdpovědětVymazat
  2. náhodou jsem se tam vešla i já :-)
    a puntíkatá je po mojí babičce, co měla na šaty do tanečních!!! A to jí je 85 let. I staré zásoby se hodí.

    OdpovědětVymazat
  3. ta musela byt koca! pekne barvicky to jsou x-)

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.