20. ledna 2012

látky na plenky - kalhotkové plenky

Plenkové materiály bychom mohli rozdělit na několik skupin. 
Především jsou to savé materiály, neprotékající materiály a protékající materiály. 
Pokus si budete chtít ušít kalhotkové plenky, plenky vše v jednom a svrchňáčky, budete potřebovat všechny.
Takže začínáme:


materiály na kalhotkové plenky.

upozornění: plenky již několik let nešiju. Na trhu se objevilo spousta nových materiálů a ty už nemám ozkoušené a proto je zde nenajdete. Neznamená to však, že jsou špatné, naopak. Mohou být daleko lepší, než zde popisované.


Plenky můžou být z bavlny, bambusu nebo konopí. Bavlna saje relativně málo, ale s bambusem chybu neuděláte, saje minimálně 3x víc. Konopí je také savé, ale sehnat ho je relativně obtížné a většinou se vyskytuje v kombinaci s bambusem.
Materiál se také liší úpravou - laicky řečeno záleží na tom, kolik má látka "oček", do kterých může nasát a také jakou má gramáž. Logicky, čím vyšší gramáž a víc oček, tím lépe.
Na plenky jsou vhodné tahací, pružné materiály. Látka se přizpůsobí pohybu a nikde netáhne.


Plenkové materiály má super obchůdek www.sijemedetem.cz
Tam najdete celý sortiment. Moje poznámky k jednotlivým materiálům, tedy k těm, které jsem osobně vyzkoušela. Zkouším je už skoro rok, tak můžu i napsat, co to udělá za delší dobu.
další šikovný obchůdek je www.detivbavlnke.sk a za české poštovné.


froté francouzské, pružná verze - moc tenké, na vkládačky ne, mám ho v některých plínkách jako dotykovou vrstvu. Ale nakonec si ho šetřím na čepičky a podobné věci. Je moc příjemné na nošení. 

froté jednostranné - nic moc, vkládaček mám několik a nějak zvlášť mne nenadchlo. Je také docela slabé. A koukám, že už ho stáhli z prodeje.


froté oboustranné - super, krásně saje, nehrubne. Ale dala bych do plenek ještě v kombinaci s něčím dalším. Je také příjemné na osušky či pyžámka. Pozor, při šití se hrozně tahá, ale aksamit je horší.




flís český - jednoznačně můj favorit. Saje dobře, moc nežmolkatí a na omak není vlhký. Na druhou stanu díky vysoké gramáži je docela těžký. Někdo radí ho dávat chlupatou stranou dovnitř, pak už i ty pidi žmolky vidět nebudou. Dávám ho všude - na celé vkládačky, jako střední i dotykovou vrstvu plínek.


flís středně silný - ztuhnul jak prkno, zmolkatí, ale na druhou stranu saje dobře. Využití na vkládačky a střední vrstvu plenek.


flís silný - nezkoušela jsem, prý saje dobře, ale je taky tuhý



aksamit - krásný hebký materiál a v mnoho nádherných barvách. Saje o něco míň než flís, ale pro ty, co nemají sušičky, hodně hrubne a chloupky se jakoby slepí. Používám ho na vnitřní vrstvu plenek a dotykovou vrstvu vkládaček. Při šití je to ale o nervy, hrozně se z něj práší a tahá se na všechny strany.
v nabídce je ještě pár dalších materiálů, ale nezkoušela jsem. Teď mám koupený bambusovo konopný flís a bambusovokonopný flís český, sají dobře, ale ten český mi přijde trošku kousavý.

nově jsem dostala tip na mikrovlákno na vkládačky, ale vyzkoušeno nemám 


Všechno předeperte na 90 než začnete šít, dost se to sráží!!!!

Ještě tady mám bambusové froté z MTX (moraviatex). Je gramáží menší, nesaje tak moc jako flís, ale dá se použít i na vkládačky. Já ho mám na ubrousky.

Na horní vrstvu plenek používám úplety. Zkoušela jsem i flanel, ale neosvědčilo se to. Plenky používáním ztuhly a vůbec nebyly pružné. Podobné je to i s teplákovinou - výplňkem, i když to je o něco lepší. Ideální je oboulící úplet. V Čechách je několik výrobců, kteří mají kvalitní výrobky, ale většinou je problém se k nim dostat v malém množství. 


úplety v malých množstvích se dají pořídit na:
http://www.allyfabrics.cz/
http://www.umelluzinky.cz/
každý má něco jiného. Ideální je 100% bavlna.
My využíváme také hromadných objednávek, kdy se nás několik složí dohromady a objednáme větší množství přímo u výrobce. Hlavně Moraviatex, Wendy, ale i Rumitex. Z Německa pak Hilco a z Finska myllymuksut


4 komentáře:

  1. Krásný den, mám prosbu, až budete dělat objednávku na látky s PUL, měla bych také zájem přidat se k objednávce a také bych měla zájem o radu ohledně materiálu do tréninkových kalhotek pro kluka. Začínáme se učit na nočník a tak bych mu jich chtěla pár ušít a nevím co dát dovnitř pro případ nehody. Díky za informaci
    Zdenka Brettschneiderová
    email brettschneiderovaz@senam.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. evo, vrací se mi odeslný mail, můžete písnout na můj v kontaktech? Sufi

      Vymazat
  2. Dobrý den,
    předem moc děkuji za krásné zpracování,které je pochopitelné pro úplného začátečníka,jako jsem třeba já.Jen jsem nedohledala informaci ohledně srážlivosti materiálu na pleny-konkrétně třeba flízu nebo froté-kolik % (nebo cm) bych měla vzít navíc,aby pak plenka nebyla malá?Moc děkuji za odpověď a už se těším,až ušiji plenečku pro syna :-)
    Marta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. srážlivost je minimálně 5%, počítejte spíš 7%. Ale stejně nejvíc záleží na tom, jak položíte střih na látku, aby byly malé prostřihy. takže já nedávala vedle sebe, ale jednu rovně a druhou o cca 10-20 cm výš, třetí níž... a na šířku se jich vešlo min. o jednu víc za minimum materiálu

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.