13. prosince 2013

Vánoční ozdoby ze škrobu a jedlé sody

Odkaz na návod na tyhle ozdůbky dávaly holky na diskusi. Předpokládám, že většina z vás (stejně jako já) maďarsky neumí, ale pro pořádek tady je originál

a tady postup:

potřebujeme:
1/2 hrnku kukuřičného škrobu (já dělala z bramborového... Amylon)
1 hrnek jedlé sody
3/4 hrnku vody.
no já to brala podle toho, kolik jsem nasypala z pytlíčku sody do hrnku a poměrově pak ten zbytek. Ze 100g sody jsem udělala 38 kousků 


 dáme do hrnce, smícháme s vodou


 vaříme na mírním ohni do zhoustnutí

 dáme do mísy, přikryjeme mokrou utěrkou a necháme vychladnout

 vyválíme a vykrajujeme. Válet je potřeba relativně slabě a hlavně rovnoměrně, asi jako na linecké. Pokud se to lepí, pomoučete škrobem. Ale ne moc, dělá to pak fleky. 
 Dejte na plech na pečící papír. Nezapomeňte na dirky na šňůrku - já dělala špejlí a chce to větší, sotva jsem pak provlékla jehlu s nití. Teoreticky podle maďarského návodu by to mělo i samovolně uschnout. Já dala do trouby na 80 asi na hodinu, v půlce jsem otočila.
 a tady porovnání slabého a silnějšího. Těsto dost vyskočí.
 Těsto je náchylné na všechny nerovnosti - je vidět slabší/silnější válení, podsypání škrobem (dělá fleky) a taky musím přiznat, že se mi tak hezky nelesknou jako v originále.
 Ale vypadají hezky


4 komentáře:

  1. Dobrý den, skúšam to, ale cesto sa mi rozpadá a drobí. Ked ho navhlčím, je to trochu lepšie, ale aj tak sa mi pri vyvalovaní rozpadá a drobí. Poradíte? Ďakujem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mě se narozpadlo. Možná, jestli bylo málo zapařené... přidala bych vodu. Ale už si to moc nepamatuju, článek je několik let starý

      Vymazat
  2. Také možnost. já jsem zůstala u starého dobrého vizovického (octového) pečiva, zdobily jsme s dcerkou zrnky pepře a hřebíčkem, novým kořením... pomatlaly vajíčkem. je to krásné, žluťoučké, lesklé. asi nebudu už experimentovat.

    OdpovědětVymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.