15. listopadu 2016

Co nutně (ne)potřebuju k šití aneb Milý Ježíšku, udělej radost švadlenkám

Samozřejmě šiju. Šiju ráda a často. I na chatě... A přesně tam zjistím, bez čeho už se obejít nechci...

No že budete potřebovat šicí stroj a látky, jehly... to je jasné, ale co dál

metry - navinovací i normální. Nejvíc ale využívám metr nalepený nahraně stolu, ten se totiž nikam neztrácí












Pravítka.Mám dvě jedno žluté 16x30 a červené 15x60. Využívám obě a hodně často. Pro mne jsou již nepostradatelné.  Dokonce už jsem jedno přejela kolečkem židle a zlomilo se, ale trocha lepidla to zachránila a funguje dál. Jsou docela bytelné. Měla jsem k nim také čudlíky s přísavkama a     držátko, ale praxe ukázala, že jsou zbytečné.



řezací podložky. Mám dvě malou 43x asi 23 a tu používám málo a spíš jí vezu na chatu. A pak velkou, kterou používám v 90% a ta má rozměr 57x87. Menší už bych rozhodně nechtěla. Podložky jsou ohebné a přesto, že používám kvalitní řezací kolečka, už mají to nejlepší za sebou. Hlavně se do spár řezu chytají chlupaté materiály jako coral flís, vatelín či aksamit. To je pak velký problém z toho dostat.

Nůžky a další příslušenství
 Tak tady mám docela široký záběr. Postupem času nejvíce využívám tyto.
malé žluté fiskars, lehce zahnuté. Na drobné prostřihy a odstřihávání nití. Neosvědčily se mi nůžky typu cvakačky ani "s volavkou". Ty měly na mne moc malá ouška na prsty a nesedly mi do ruky

menší růžové KAI. Na značku KAI nedám dopustit, jsou pevné, šikovné do ruky. Tato délka 14 cm  je pro mne univerzálně použitelná a odstřih i menší stříhnutí

Černé rozevřené rovněž KAI délka 17 jsou pro mne objevem roku. Mají totiž mikrozoubky. Jsou vynikající na přesné stříhání velmi klouzavých materiálů, nesjedou a stříhnout přesně na místě, které potřebujete

Černé větší používám na stříhání větších kusů.

A řezací kolečko je Prym. Nakonec po vyzkoušení různých typů jsou skončila u tohoto. Nejmíň se viklá a co oceňuju je to, že můžete řezat najednou z obou stran pravítka (bez otáčení materiálu) - což třeba u tohoto kolečka nešlo. Bylo sice do ruky pohodlnější, ale celkově nic moc. 

Náhradní čepele. No to je tak trochu sázka do loterie, obecně je lepší investovat do kvalitnějších, které vydrží několik měsíců, levnější můžete měnit třeba po týdnu.

Vypichovátka

 Občas potřebuju otočit nějaký ten pásek a nebo urovnat ušitý roh. Nejvíc se mi osvědčila čínská hůlka. Lepší je ta vlevo, se širší špičkou. Ta tmavší už má koneček moc ostrý a propíchne občas látku. fialové udělátko je speciální kupované vypichovátko na rohy, ale upřímně řečeno, zas takový zázrak to není.
No a nakonec klasický páráček. Úžasná věc, mám jich hodně, a neustále je hledám....


Značkovače
další věc, bez které se neobejdete. 
zleva - lihovka s velmi úzkým hrotem, druhá zleva - pilot tenká fixa na textil
Modrá - značkovač mizící PRYM. Ovšem mizí zcela minimálně - i po 14 dnech ho na látkách najdete. Což může být i nevýhoda, protože někdy prostě potřebujete, aby zmizel a dá se toho docílit jen namočením látky.   Nicméně ze všech mizících fixů mi přjde nejlepší.

No a aktuálně můj favotit. Tužka s měnitelnou barvou náplně a gumou.  Opět od Prymu


 Stylefix. Kdo neznáte, určitě pořiďte. Oboustranná lepící páska  - vhodná na zipy, rovné přišití čehokoliv na cokoliv. Třeba zadních kapes kalhot, aby se nehly
no a zapalovač - zataví konečky stužek, popruhů, okraje látek....



Špendlíky
Jsou malé i velké. A je jich hodně velká spotřeba. Bez milosti vyhazujte všechny tupé a ohlé. Já mám nejradši drobnější špendlíky se skleněnou hlavičkou. Nedělají moc velké dirky na rozdíl od "lístečkových". A ke špendlíkům potřebuju dvě věci, resp. tři. Klasický jehelníček (ten mi přinese úžasný plstěný na přání od Pandass Ježíšek) , magnetickou podložku, která je udrží na místě zatoulané špendlíky.
A poslední vychytávka - teleskopický magnet. Na rozsypané špendlíky na zemi není nic lepšího



Nitě
každý má své oblíbené, tak jen snad pár poznámek ke skladování.
Krabička na spodní nitě. Určitě jednu využijete. Není nic protivnějšího, než neustále navíjet spodní nitě... Mám ráda tuto plastovou, měkkou krabičku. Tento modrý typ z pevného plastu se neosvědčil, při prvním pádu se rozlomilo zapínání - totéž platí o pevném, křehkém lesklém bílém plastu. Hledejte krabičku, co připomíná měkkostí třeba pevnější kelímek od jogurtu, ty, co se na fotkách lesknou jako šuplík v lednici nebrat.



 a samotné uspořádání nití - na kony jsou šikovné boxy z ikei. Na menší špule - snaha o systém byla, ale stejně opět vyhrála menší bedýnka z Ikei. Krabičku vlevo 3 patrovou s bodci na špulky jsem kupovala v Tchibu, ale stejně tam ty špule velikostí moc nesedí, třeba BefilS se na výšku nevejde....







 Ale tahle vychytávka je vhodná tam, kde do stroje nejdou pořádně nandat kony - šiju hodně a právě kony ráda používám i na běžné šití. Stojánek ke koupi třeba zde

Něco ke stroji...
nezdá se to, ale i žena by měla vlastnit nějaké to nářadí.... různé velikosti šroubováčků na utahování šroubků stroje - nejen na jehly, ale i spodní destičku, spodní cívku nití... určitě využijete i na přitažení kleští na patentky... To samé štětec na čištění stroje, olej na promazání....  a bez pinzety overlock navlečete jen obtížně
Trocha systému
aneb musíme to sestřídit. 
Střihy třídím do šanonů, každý má svou košilku a v na ní lístek s popiskem - velikost, nakreslený střih. Ještě se mi svědčily poznámky typu "pruhované šaty pro Káju, příště zkrátit rukávy"

Patentky - tohle jsou krabičky na šroubky... zvlášť mám čepičky, samičky i samečky. 





Další šanon na nažehlovačky. Každá košilka je tříděná tématicky - kytičky, auta, zvířata, reflexky...
No a nějaká ta droboť u stroje - tyč a kyblíčky z ikei. Tady třeba jezdce k zipům



Gumy a provázky nechávám v originálních baleních na špuli, menší kousky do průhledné bedny nebo pytlíku.  Popruhy jsou nejlepší na kolech v šuplíku

 No a ještě jedna šikovná věc - velká silná lampa s lupou. Mívají v Lidlu.


A co vy? Bez čeho už se neobejdete?

6 komentářů:

  1. Super přehled! Systém uchovávání střihů máme úplně stejný. Ať se daří!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strihy radim stejne, jen k nim obcas pridavam idstrizek latky ze ktere jsem sila, to pomaha asi nejvic.

      Vymazat
  2. Byla jsem zvědavá, co patří do tvého přehledu nepostradatelných věcí:-) Naprosto souhlasím s výběrem řezáku i kvalitních náhradních břitů, metry mám ráda ty obyčejné krejčovské a milují je i moje děti. Od miminka je žužlaly (jo, zrovna hygienické to nebylo, ale žužlaly i horší věci), pak různě omotávaly, měřily ledacos, učily se čísla... to by člověk nevěřil, jak úžasná je to hračka. Já nedám dopustit na nůžky cvakačky, mám dvoje - u mašiny a pak u OL, s plastovými úchyty (ty celokovové mi nevyhovují). Magnetická mistička na špendlíky je u nás taky nepostradatelná, plastové udělátko na uhlazení švů a vyrovnání rohů miluju, čínské hůlky doma nemáme:-) Se stylefixem až taková kamarádka nejsem, myslím, že to moje kolečko pak ještě někdo zdědí. Střihy si ukládám obdobně. A ta lampa z Lídlu je zajímavý nápad, musím vyčíhnout nějakou jejich akci, hodilo by se mi trochu přisvětlit. Jak se tak dívám do své pracovny, nenašla bych už asi nic dalšího, co jsi nezmínila. Takže bezva seznam:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Na značkování používám Pilot Frixion- mizí teplem. Přejedu lehce žehličkou a je pryč,když není žehlička po ruce,přiložila jsem i k žárovce u stroje.
    Lampa s lupou mi chybí,hlavně teď v zimě, chystám se napsat Ježíškovi.
    Renata
    P.S kabátky pro nedonošené děti jsou stále v používání a drží

    OdpovědětVymazat
  4. Alčo koukám, že mi toho docela dost chybí. Moc se mi líbí ty ptáčkové nůžky, co píšeš, že jsou na nic. Takže po nich toužit nemusím...?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. no ty budeš mít asi o dost tenčí prsty, na mě jsou ty nůžky malé a jak mají jenom kovový ouška, tak jsou mi nepohodlné... Jestli tenhle typ, tak radši vezmo Kai. Jsou ostřejší a pohodlnější do ruky.

      Vymazat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.