3. listopadu 2013

MIkrovlákno a zorb - testování

Monika na detivbavlnke prodává pár zajímavých látek na plenky -  mikrovláknové froté a zorb. Metřík od každého jsem koupila zatím testujeme. Našila jsem vkládačky do kapsovek a tady jsou výsledky po cca měsíci a půl používání. 
Zajímala mne struktura látky, elasticita, rychlost schnutí, hrubnutí ale samozřejmě kriterium nejdůležitější byla savost. 
Jedná se pouze o mé dojmy a pocity, pokud máte pocit, že se vaše zkušenosti s mikrovláknem a zorbem liší, určitě pište.


Mikrovlákno:

charakteristika látky



dle návodu na prodejně je nutné šít před vypráním. Při stříhání bylo teda hroooozně bordelu. Horší jak lama, coralflís. 
Po vyprání mi přišlo, že ve švech pelichá, i když jsem to obšívala hodně hustě na OL, Takže obšívejte minimálně na 2-3.
Na omak mikrovlákno (teda mě) není moc příjemné. Ale přijde do kapsovek, tak to neřeším. Saje dobře i samotné.  Jako vkládačku bych to do kalhotkové plenky nedala, tedy ne samostatně. 
Ale mikrovlákno je lehounké, ze sušičky okamžitě suché. Na volném vzduchu schne i v několika vrstvách do 12 hodin, záleží na vlhkosti okolo.

Savost zatím vypadá velmi dobře. 

Šila jsem vkládačky 12x30cm, 3 vrstvy. Dvě vkládačky mi stačí na cca 3 hodiny u 5-ti měsíčního potomka. 

Jsem nadšená jak ze savosti, tak i z malé váhy a měkkosti materiálu. Kapsovka má tak váhu a skoro i objem papírové plenky. Je velice měkká a i do strany a přizpůsobí se šířce nožiček, dobře sedí a nedělá "prkno" jako tlustá vkládačka.


Doporučuju na vkládačky. Do vnitřku plenky pouze, pokud máte střih, který nevyžaduje eslaticitu materiálu. Na dotykovou vrstvu bych nedala vůbec. Není mi to na dotyk příjemné.

Z jednoho metru jsem našila 12 vkládaček 3-vrtsvých 12x30 a dvě dvouvrstvé kratší. Cena vychází cca 40,- na jednu vkládačku. 
cena za metr 18,80 Eur

Zorb:

charakteristika látky
před vypráním, látka relativně tlustá, tuhá


po cca 10 vypráních. Látka změkla, ale silně žmolkuje a vůbec nevypadá hezky


No upřímně jsem z této látky i po cca měsíci a půl testování rozpačitá.
Na omak není moc příjemná, ale dobře se šije. Netahá se, nepáře se.
Za mě má několik ALE 
především jsem nečetla pořádně popisek u látky v obchodě a ušila jsem jenom vkládačky ze samotného zorbu.  Dvě vrstvy, víc mi připadalo moc tlusté a prkenné (ale během dalších praní změkly). A nevyprala jsem je a dala do kapsovek. No a nejenže nenasály, ale vodu přímo odpuzovaly. Takže dítě bylo komplet mokré během půl hodiny včetně tepláčků, bodýčka a všeho okolo. Ale TO BYLA MOJE CHYBA. Po vyprání se neopakovalo a látka začala sát.
Takže první poučka při použití zorbu - perte. Tohle bych té látce celkem odpustila. Ani bambus nijak extra nesaje při prvním použití.
Druhou věcí je to, že podle mne zorb není schopen fungovat samostatně bez další látky jako vkládačka. Neosvědčilo se to ani esteticky a ani funkčně. VŽDY JE NUTNÉ DOPLNIT DALŠÍ LÁTKOU. Mě už se to nechtělo přešívat a tak vkládačku vložím do perfoldu. Přijde mi, že špatně táhne vlhkost po celé své ploše a právě další látka v tom pomáhá.
A to je asi podle mne velká další nevýhoda zorbu. Prostě je plenka mokrá ve předu způsobem, že je mokré bodýčko, ale prostředek a záda jsou suché. To se mi u jiných materiálů (český bambusový flís, francouzské froté, mikrovlákno) nestává nebo ne ta výrazně. Tím se mi trochu stírá úžasná vlastnost nasát velké množství tekutiny.
Takže samostatně savost posoudit nemůžu, samostatné použití zorbu se neosvědčilo.

Nicméně materiál má i své výhody. Skutečně schne velmi rychle, rychleji než mikrovlákno. V kombinaci s vnitřní vrstvou plenky nebo vkládačky bude tato vlastnost úžasná. Nebude vidět nehezká struktura a i se další látky postarají o rovnoměrné tažení vlhkosti. Ale je potřeba brát v úvahu to, že se nejedná o elastický materiál a přizpůsobit tomu střih. A cena je v tomto případě skvělá. 

Z jednoho metru jsem našila 17 vkládaček 2-vrtsvých 12x30. Cena vychází cca 23,- na jednu vkládačku. 
cena za metr 14,90 Eur

Žádné komentáře:

Okomentovat

Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.